Ako nás ovplyvní nová daň zo sladených nealkoholických nápojov?
11. 7. 2024

Ako nás ovplyvní nová daň zo sladených nealkoholických nápojov?

Nová extra daň zo sladených nápojov je na prvý pohľad veľmi kontroverzná, no zákon by mal do platnosti vstúpiť už od 1. januára 2025. O čo vlastne ide a prečo táto daň vzniká?

Na začiatku sa nová daň zo sladených nápojov mala “vyberať z mliečnych a jogurtových nápojov, z koncentrovaných balených látok, ktoré majú charakter liečiva a rastlinných nápojov. Napokon však boli práve tieto skupiny nápojov vylúčené a teraz by sa daň mala dotknúť práve nealkoholických sladených nápojov bez toho, aby záviselo na množstve, respektíve obsahu množstva cukru či sladidla v danom nápoji.

Za sladidlo sa podľa zákona nepovažujú zložky, ktoré obsahujú cukor vo svojej podstate, ako napríklad šťava, mliečna zložka bez prídavku cukru, ovocie či zelenina a šťavy z nich, prípadne pyré. Zdaňovať by sa nemali ani nápoje, ktoré patria medzi dojčenskú výživu. Naopak, nápoje sladené medom, už budú dani podliehať. Čo to však bude znamenať v praxi a ako nás toto extra zdaňovanie ovplyvní?

S veľkou pravdepodobnosťou tento zákon môže ovplyvniť najmä trh a podnikateľské prostredie a to nie zrovna pozitívne. Hoci predstavitelia vlády apelujú na zníženie obezity a zlepšenie verejného zdravia, podľa asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd ide o diskriminačnú daň. Určitý okruh nápojov bude totiž zdaňovaný a tým pádom bude v nevýhode oproti ostatnej širokej škále produktov či už nápojových alebo potravinových, ktoré obsahujú napríklad rovnaký pomer cukru, no nebudú zdaňované. Problémom sú tiež alkoholické nápoje, ktoré majú buď nulovú spotrebnú daň alebo nižšiu spotrebnú daň, ako je navrhnutá práve u sladených nápojov. Alkoholické nápoje by tak mali zvýhodnenú pozíciu oproti nealkoholickým sladeným nápojom, čo pravdepodobne k verejnému zdraviu neprospeje.

Táto daň však nevzniká len tak, no je podmienená Európskou úniou, ktorá vyzývala na zníženie pridaného cukru o 10% do roku 2020. Podľa prieskumov ako prví reagovali práve výrobcovia sladených nápojov a splnili, dokonca prekonali túto hranicu o 8%. Na Slovensku sa obsah cukru znížil v priemere o 11%.

O zavedení dane zo sladených nápojov sa však stále rokuje. Po zavedení tejto dane sa však nákupné správanie v mnohých krajinách zmenilo, no nie k lepšiemu - sladené nápoje chodia kupovať do okolitých krajín, takže zavedenie tejto dane neprinesie do štátneho rozpočtu žiadne extra financie. Podľa všetkého by cena mala stúpnuť o 0,15 € za liter, pre energetické nápoje to bude 0,30 € za liter a pre sirupy či koncentráty až o 1,05 €, čo je najvyššie v Európe. S touto reguláciou sa očakáva nárast cien nealkoholických nápojov od 30% do 130%. Niektoré produkty sa kvôli tomu môžu stať doslova nepredajné.

MPS s.r.o
Autor: MPS s.r.o

Náš príbeh sa začal písať v roku 1998, kedy sme sa dvaja obchodníci z poisťovne rozhodli spojiť sily a ísť vlastnou cestou. Začiatky boli neisté, predsa len v tom čase začínať podnikanie a ešte v sektore poistenia, kedy sme ako profesia poisťovací makléri - dnes agenti, nemali najlepšie meno. Avšak napriek tomu sme sa rozhodli, že do toho dáme všetko a z malej dvoj chlapovej firmy urobíme úspešnú spoločnosť, ktorá si vybuduje svoje miesto na trhu s prívlastkom rodinná.

Prešli sme rôznymi zmenami. Po prvej legislatívnej zmene, kedy zo zákona boli odstránení makléri, sme boli nútení zmeniť názov spoločnosti z pôvodného Maklérska Poisťovacia Spoločnosť na nové, Moderné Poisťovacie Služby. Počas celého obdobia existencie našej spoločnosti sme sa posúvali v trhom rebríčku smerom nahor a dnes sa hlásime medzi TOP 10 sprostredkovateľských spoločností v neživotnom poistení.

Ako čas plynul, aj my sme rástli a stále viac sa prehlbovala pôvodná myšlienka rodinnej firmy.  Našli sme do nášho tímu správnych ľudí, za ktorými stojíme a berieme ich ako súčasť našich rodín. Tento istý pocit sa snažíme prenášať aj na spolupracujúcich partnerov, podriadených finančných agentov a v neposlednom rade našich klientov, ktorým svojimi službami a starostlivosťou pripomíname, že sme tu pre nich. Dajte nám príležitosť Vás zaradiť do našej klientskej rodiny, lebo spolu sme silnejší a stabilnejší. 

Jozef & Marek

 

Naše hodnoty

Lojalita našich kolegov je pre nás základom, na ktorom staviame vo vzťahu ku klientom a obchodným partnerom.

Rôznorodé zameranie členov tímu, silná kolegialita zabezpečujú naplnenie potrieb klienta a dosiahnutie cieľov spoločnosti.

Rodinná atmosféra spoločnosti so silnou schopnosťou empatie prináša a posilňuje jej stabilitu.

Autentickosť je pre nás, že vždy Vám odporúčame len tie poistné služby, o ktorých sme presvedčení, že sú kvalitné a vhodné pre Vaše potreby.

Spoľahlivosťou prinášame klientom istotu správnej voľby pri výbere partnera, čím posilňujeme jeho sebadôveru a presvedčenie.

Progresia je neustále vzdelávanie pracovníkov, sledujeme a aplikujeme moderné trendy v poskytovaní služieb v poistení vrátane využívania IT a sociálnych sietí.

Proklientský prístup, sme tím odborníkov silne zameraný na požiadavky klienta a pripravení v každom momente priniesť optimálne riešenie. Zároveň pevne stojíme pri našich klientoch počas celej doby trvania partnerstva.

Autentickosť, Tímový duch, Spoľahlivosť, Profesionalita, Lojalita, Progresívnosť, Rodinný a Proklientský prístup

 

Naša vízia 

Edukácia a posun pozitívneho vnímania poistenia ako súčasť každodenného života.

Používanie cookies - aby web fungoval ako má:

Aby ste na webe ľahko našli to, čo hľadáte, potrebujeme váš súhlas so spracovaním súborov cookies. Kliknutím na tlačidlo "Súhlasím" všetky cookies jednoducho povolíte.

Cookies sú malé súbory, ktoré sa ukladajú vo vašom prehliadači. Podľa nich vás na našom webe spoznáme a zobrazíme vám web tak, aby všetko fungovalo správne a podľa vašich preferencií. Prehľad cookies a podmienky ich používania si môžete prečítať tu.

Nastavenie